Musikhjälpen

Snart är det dags för Musikhjäpen igen som anordnas av Sveriges Radio. Den 13 december är det dags och programledarna som ska vara inglasade i buren i Malmö till den 19 december är, Jason Diakité, Nour El-Rafai och Martina Thun. Jason (Timbaktu) var inne i buren förra året också och han gjorde ett kanon bra jobb. Kul att han är med igen. Men helst av allt hade jag ju viljat se Christer i buren igen, han är favisen :)
Jag kollade och lyssnade på detta nästan dygnet runt förra året, för att jag tyckte det var så bra och de gjorde ett sådanr kanon jobb. I år kommer jag följa det så mycket jag bara kan, jobbar ju när det är. Men varje ledig stund så lär Musikhjälpen vara på här hemma :) Deras jobb är ju att samla in pengar till ett välgörande ändamål och i år är ämnet Trafficking. När man önskar en låt till programmet så bidrar man med en liten slant, jag gjorde det förra året och kommer göra det detta året också. Är detta något ni lyssnar eller ser på, eller ni vet kanske inte vad det är??



Jag längtar :)



Blixtrar och dunder

http://www.kristianstadsbladet.se/kristianstad/article1312180/Blixtar-mitt-i-vintervaumldret.html

Det var helt galet. Igårkväll var det Snöstorm här och helt plötsligt blixtrar det till och sen kommer det en knall. Både jag och Paul undrade vad det var, jag sa att det nog åskade. Men det kändes overkligt så man tänkte att det kanske var något annat, men sen kom två blixtrar och två knall till med lite mellanrum. Det åskade och vi fick bekräftelse på det när de hade skrivit om det i Kristianstadsbladet. Vi trodde inte det kunde åska när det är vinter och snöstorm ute men tydligen kan det åska på vintern men det är inte så vanligt och är oftast inte långvarigt. Snacka om galet väder!!



Chokladmousse med apelsin

Ingen har nog missat att det är Första Advent idag. Det firade vi med att bjuda hit mina och Pauls föräldrar på Adventsfika. Då bjöd vi på Chokladmousse med Apelsin och så hade vi Limemarinerade apelsinklyfor till. Det uppskattades väldigt mycket och vi hade en mycket trevlig eftermiddag tillsammans :)

Ingerdigenser:
  • 125 g mörk blockchoklad
  • 2 äggulor
  • 3 msk florsocker
  • rivet skal av ½ apelsin
  • 4 msk starkt bryggt kaffe
  • 3 dl vispgrädde
  • chokladströssel

Gör såhär:

Bryt chokladen i små bitar och smält den. Ta kastrullen av värmen och låt smeten svalna något.

Rör ner äggulorna en i sänder i chokladen och rör väl mellan varje. Tillsätt florsocker, apelsin och kaffe och låt smeten svalna.

Vispa grädden, men inte alltför hårt. Vänd ner den i smeten och fördela den sedan i portionsskålar. Strö över strössel och ställ moussen i kylen några timmar.

 

(Bild lånad från google, då jag glömde fota våra fina.)



Advents pyntat

Julfint i vårat kök

Matrummet

Snögubben köpte jag idag, väldigt söt.

TV-rummet, snögubbarna på denna bilden är också nya.

Änglen är också ny, väldigt söt och fin.

Hallen fick också bli lite julfin med ett God Jul Hjärta.


Ifredags så Adventspyntade vi här hemma och som ni kan se har jag köpte lite nya Julsaker som jag har kompliterat med idag. Blev väldigt nöjd och det är alltid skoj att köpa lite nytt :)


Kvällen här blir lugn, vi ska kolla på Så Mycket Bättre sen och så ska vi mumsa på Vanilj Pannacotta, ska bli mums.



Temat är arena

Nu är det inte många kvar i Idol, blir mer och mer spännande. Temat ikväll är Arena och här är låtvalen som Idolerna har gjort. Alla fyra som är kvar är duktiga men har hela tiden sagt att jag vill se Olle, Jay och Linnea i topp tre så tyvärr hoppas jag Minnah åker hem idag.

1. Jay Smith
Låtval 1: Bad romance (Lady Gaga)
Låtval 2: Against all odds (Phil Collins)
Telefonnummer: 099- 414 01
Sms: skicka JAY till 72 400

2. Linnea Henriksson
Låtval 1: Don't you forget about me (Simple Minds)
Låtval 2: Crazy in love (Beyoncé)
Telefonnummer: 099- 414 02
Sms: skicka LINNEA till 72 400

3. Olle Hedberg
Låtval 1: Fix you (Coldplay)
Låtval 2: Beautiful day (U2)
Telefonnummer: 099- 414 03
Sms: skicka OLLE till 72 400

4. Minnah Karlsson
Låtval 1: Just the way you are (Bruno Mars)
Låtval 2: Alone (Heart)
Telefonnummer: 099- 414 04
Sms: skicka MINNAH till 72 400

 



Grön Kofta



Den här Gröna Koftan från Gina Tricot köpte jag för några veckor sedan när vi var på Nova i Lund och shoppade lite. Jag älskar Ginas koftor, speciellt de längre varianterna. De ser lite annorlunda ut för varje säsong men de påminner ändå om varandra. Man kan inte få för många koftor :)


24 November


(Bilden är tagen av mig förra året)

Idag är det en månad till Julafton, tiden går verkligen fort. Igår kväll kom äntligen snön ner till skåneland och även idag snöar det. Får man hoppas det får stanna i några dagar med annars är det inte lönt att det kommer tycker jag. Hade varit så mysigt med snö ju på Första Advent, man får mer julkänslor då. Men helst av allt vill man ju ha snö på Julafton, får väl se om vi får det i år. Imorgon eller på fredag ska jag nog börja julpynta här hemma, börjar klia i fingrarna nämligen, hehe :) Nehä nu ska jag hoppa in i duschen för jag har lite planer för eftermiddagen.


Like A Prayer



Jay Smith från Idol uppträder med låten Lika A Prayer med Madonna. Ganska så otippat låtval från honom men Fy attans vad bra han gjorde den, han är verkligen grym. Fick gåshud :) Jag gillar inte den här låten speciellt mycket annars men med Jay blir den en ny hit. Jag tycker Jay är jätte duktig och tycker därför det vore synd på ett sätt om han van för då måste han följa Idolkonceptet, jag tror hans skiva skulle bli mycket bättre om han fick göra den på egen hand och man får ju verkligen hoppas han släpper en skiva i framtiden.


Med mig är det ok annars, är sjukskriven till nästa vecka för att jag ej mår så bra just nu av lite olika anledningar. Det är inget allvarligt men inget jag vill dela med mig av nu. Så jag är hemma och vila och tar det mest lugnt, dock lite långtråkigt ibland men man får hitta småsaker som gör att dagarna går lite fortare. Jag hoppas verkligen vädret vänder snart här nere i skåneland, nu bara regnar och regnar det och har gjort i några dagar. Men det sägs att det ska bli kallare och att det ska komma snö. Hoppas faktiskt lite på det, hade varit mysigt med lite snö till Första Advent som är på söndag :)


Biomys i lördags



Ilördags var jag och Paul på bio. Jag hade bokat biljetter till den nya Harry Potter filmen, vi hade biocheckar som Paul hade fått från sitt jobb i somras och nu fick användning för dem. Aldrig fel när det är gratis ibland :)
Det var mysigt att gå på bio det var ett tag sedan och det är alltid något extra att sitta i en biosalong och titta på film, det är ju en helt annan upplevelse än att sitta hemma i soffan. Jag tycker filmen var bra, dock lite seg bitvis. Det är väl för att man väntar på den stora fajten men den kommer ju inte fråns i nästa film, så förhoppningsvis är sista filmen bättre och mer händelserik. Har ni sett den och vad tyckte ni?


Veckans Idoltema

Idoltemat denna veckan i Idol är klassiker. Tycker det är ett konstigt tema, visa av låtarna är kanske klassiker och sen vissa är bara väldigt tråkiga. Lite spretiga låtval och tema. Men som alltid ska det ändå bli intressant och kul att se det.

Här är Idolerna låtval, de sjunger ju två låtar var denna veckan:

1. Andreas Weise
Låtval: Celebration - Kool & the Gang
Telefonnummer: 099- 414 01
Sms: skicka ANDREAS till 72 400

2. Jay Smith
Låtval: Fly Me To The Moon - Frank Sinatra
Telefonnummer: 099- 414 02
Sms: skicka JAY till 72 400

3. Linnea Henriksson
Låtval: I Can't Help Myself - The Four Tops
Telefonnummer: 099- 414 03
Sms: skicka LINNEA till 72 400

4. Olle Hedberg
Låtval: Let's Dance - David Bowie
Telefonnummer: 099- 414 04
Sms: skicka OLLE till 72 400

5. Minnah Karlsson
Låtval: Always On My Mind - Willie Nelson
Telefonnummer: 099- 414 05
Sms: skicka MINNAH till 72 400

Extranummer (rond 2):

Andreas Weise: She's A Lady - Tom Jones

Jay Smith: Like A Prayer- Madonna

Olle Hedberg: Your Song - Elton John

Minnah Karlsson: I'm So Excited - Pointer Sisters

Linnea Henriksson: The Winner Takes It All - ABBA

 



Längesen, längesen.

Programet Så Mycket Bättre är nog ett av dem bästa programen som visats på tv. Jag och sötnosen sitter bänkade framför tvn varje lördag för att kolla på det. Jag lägger här upp ett klipp med Lasse Berghagen där han tolkar Petters låt Längesen, jag tycker Berghagen gör den rikttigt bra. Den är så fin och man blir själv tårögd när man ser hur röd Petter blir. Jag tycker alla artisterna är väldigt duktiga på att tolka och göra om varandras låtar och man har fått en helt annan syn på dem. Många av er som tittar på det kanske??



Rocktema

Ikväll är det dags för Rocktemat i Idol!!

Såhär ser Idolernas val ut:

1. Olle Hedberg
Låtval: In The Shadows - The Rasmus

2. Elin Blom
Låtval: I Surrender – Rainbow

 

3. Jay Smith
Låtval: Rocks - Primal Scream

4. Linnea Henriksson
Låtval: Dance With Somebody - Mando Diao

5. Minnah Karlsson
Låtval: Jump - Van Halen

6. Andreas Weise
Låtval: Start Me Up - The Rolling Stones

Hejhej alla läsare. Hur är det är med mig då? Jo jag är hemma från jobbet, fick gå hem i onsdags för att jag är febrig och förkyld. Trist, men det är sådana tider nu. Sen att vistas bland förkylda barn gör ju sitt. Så jag har bara vilat här i dagarna och hoppas bli lite piggare nu till helgen då man har lite planer för sig, ska ju bland annat fira Fars dag som är på söndag, får ni inte glömma. Men ikväll blir det lugnt, Fredagsmys och Idol med sötnosen står på schemat :)



Marabou Vintervit



I förra veckan så hade min sötnos köpt hem det här chokladet för att vi skulle prova det. Jag tyckte det var lite konstigt att han kom hem med ett choklad för att han brukar inte äta det. Men han ville testa sa han. Vi provade de en kväll men vi tyckte inte det var någon höjdare. Jag tyckte det var alldeles för sött så sötnosen tog med det till hans jobb och bjöd på det där, det uppskattade arbetskamraterna sa han :)

Med mig är det bra, jag jobbar och står i och de går bra att jobba. Man är lite trött när man kommer hem när man varit med en massa barn, men samtidigt är det väldigt roligt. Blogglsuten har inte riktigt kommit tillbaka men lite grann har den så vi får se hur det blir med uppdateringar fram över...Men ni få ha det så bra, vi hörs!!


Dags för kärlekstema igen

Då var det dags för Kärlekstema igen i Idol, är nog ett tema de har haft med de flesta åren om jag inte minns helt fel. Jag tycker visa av Idolerna har valt bra låtval och andra lite trista och tråkiga, men som alltid ska det bli intressant och se hur de kommer lyckas och vem som komer att åka hem.

1. Andreas Weise
Låtval: Higher & Higher – Jackie Wilson
Telefonnummer: 099- 414 01
Sms: skicka ANDREAS till 72 400

2. Geir Rönning
Låtval: Heard It Thought The Grapevine – Marvin Gaye
Telefonnummer: 099- 414 02
Sms: skicka GEIR till 72 400

3. Minnah Karlsson
Låtval: Whataya Want From Me – Adam Lambert
Telefonnummer: 099- 414 03
Sms: skicka MINNAH till 72 400

4. Jay Smith
Låtval: Here Without You – 3 Doors Down
Telefonnummer: 099- 414 04
Sms: skicka JAY till 72 400

5. Linnea Henriksson
Låtval: My Baby Just Cares For Me – Nina Simone
Telefonnummer: 099- 414 05
Sms: skicka LINNEA till 72 400

6. Elin Blom
Låtval: Forever Young – Alphaville
Telefonnummer: 099- 414 06
Sms: skicka ELIN till 72 400

7.Olle Hedberg
Låtval: Free Fallin’ – Tom Petty
Telefonnummer: 099- 414 07
Sms: skicka OLLE till 72 400



En Paus

Jag tar en paus från bloggandet på en obestämd tid. Jag känner att just nu har jag ingen tid eller lust, är så mycket annat med jobb och så nu som tar min tid. Men när jag väl kommit in i mitt jobb lite grann och känner att lusten infinner sig igen så kommer jag tillbaka. Jag kommer kanske lägga in något inlägg då och då, t.ex. på fredagar om veckans tema i idol men annars blir det nog dåligt med det. Jag kommer svara på kommentarar och så när jag känner för det så helt tyst kommer jag ej att vara.....Vi hörs!!




RSS 2.0