Julgodis + recept =)




Cappuccinotryffel, cirka 20 styck
150 g mörk choklad
3/4 dl vispgrädde
2 msk kallt kaffe, eller kaffe/cappucinno likör

Garnering:
40-50 g vit choklad

1. Bryt den mörka chokladen i bitar och blanda dem med grädden i en kastrull. Värm försiktigt tills chokladen smälter. Blanda i kaffet/likörern.
2. Häll upp i ischokladformar och ställ dem kallt tills de stelnar.
3. Smält den vita chokladen försiktigt och klicka/sprista sedan ut den på tryfflen.


Dessa har jag gjort idag och jag gjorde dubbel sats så det blev en 40 stycken, kunde blivit några till men hade inte fler formar. Sen hade jag cappuccinolikör i iställett för kaffe, för att jag hade det hemma så tänkte att jag kunde ha i det istället. Det kan man jue göra som man vill. Har ej smakat någon än men visst ser dem goda ut??
Jag och sötisen lär nog fika på några ikväll, hehe :)
Ska antagligen göra en sats till sen någon dag i veckan, att ha med hem till mina föräldrar så dem får smaka ochs en hem till Peters mormor där vi ska fira julafton!!
Jag tänkte även göra chokladtryffel men lite annat recept, men kände att det blev jue nästan samma sak. Så ska antagligen göra nått annat julgodis oxå men vet ej riktigt vad än..det kanske blir rischoklad. Enkelt och gott. Men tänkte göra lite eget där med att ha både vit och mörk choklad.
www.recepten.se/recept/rischoklad.html

Om en stund ska jag och sötisen äta. Idag blir det potatisgratäng, marinerd fläskfile och sallad, ska bli såå gott och jag som knappt ätit nått idag börjar bli riktigt hungrig!!


Om ni testar receptet, säg gärna vad ni tycker sen :)








Kommentarer
Skrivet av: Jenny

Dem såg jättegoda ut !!

2007-12-16 @ 17:45:30
Blogg/hemsida: http://aikmansgirl.webblogg.se
Skrivet av: *Sofie*

Åh så sugen jag blev på choklad nu!!!! Vi ska julbaka mer veckan som kommer, längtar hihi. Kramis

2007-12-16 @ 20:00:44
Blogg/hemsida: http://mizzsofie.weblogg.se

Lämna en kommentar till inlägget här:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Din hemsida/blogg:

Vad har du att säga?:

Trackback


RSS 2.0